Urmări sovietice

Am impresia că dacă avem nevoie (noi, tinerii) să mai vedem rămășițe sovietice în țara noastră, trebuie să mergem la policlinică: aceeași orânduire – stai în rând ore în șir chiar dacă te simți foarte rău și intri numai când medicul îți permite, că poate are de băut un ciai; aceeași pereți, de pe care cade tencuiala; același miros de clor; aceleași halate; dar cel mai important – toate discuțiile și văicărelile în limba rusă, de parcă nici nu eram azi în Moldova când am intrat în Dispensarul de Cardiologie de la Malina Mică. Birocrație fără margini: – „mă doare inima, am nevoie de o consultație” – „aveți îndreptare? nu aveți? atunci ieșiți! Dacă doriți, mergeți jos la registratură și rezolvați problema acolo!”
Aveam impresia că văd o scenă dintr-un film pe care le difuzau posturile tv când eram mică, dintre filmele sovietice. Nu zic, au ele farmecul lor, acele filme, dar să vezi o realitate ca o scenă de film vechi…trist..Și mai aud pe lângă toate o femeie discutând cu o bătrânică:
– „Câți ani ai mătale?
– 72
– și ce te doare?
– inima
– da’ soțuț matali unde-i?
– eee o murit cu 15 ani în urmă…
– și cum te simți matale fără el?
– da’ dacă sincer, slava Domnului că am scăpat de el..că mai aveam 5 copchii de crescut…”

Să te minunezi nu alta! Am pus și eu nasul într-un caiet ca să nu dau pe față mirarea…apoi a venit medicul-cardiolog: „cu ce vă pot ajuta? intrați, vă rog, în cabinet” – 2 propoziții într-o română curată – mi s-a părut că a răsunat un cântec de privighetoare.

Ca firele de iarbă prin crăpăturile asfaltului, mai răsare inteligența în instituțiile publice…

Leave a Reply

