Departe, spre împlinirea viselor

În fiecare an, mii de studenți moldoveni pleacă în așa-zisa „Țara Făgăduințelor”, fiecare cu planurile, ideile și Studenții work-and-travelaspirațiile sale. Unii își îndreptățesc așteptările, alții – mai puțin. Unii se duc pentru o vară „de neuitat”, pentru călătorii, distracții, shopping și viață în stil american, alții – pentru bani. Mulți din ei nu mai văd vreun sens pentru a se întoarce în țara natală și decid să rămână acolo, cu un viitor cețos în fața ochilor și cu riscul de a trăi o perioadă nedeterminată de timp fără acte. În această vară, din cei 30 de studenți cu care am plecat în SUA, printr-un program Work and Travel, 8 au decis să rămână, chiar dacă au decis să renunțe la familie, la prieteni, la ființele dragi. Adică aproape o treime din studenți eu preferat viața americană contra celei moldovenști. Și chiar dacă, de mai mulți ani, studenții pleacă în SUA pentru a nu se mai întoarce, ambasada Americii continuă să le ofere anual circa 10 mii de vize.

Nu e ușor să rămîi printre străini

Viețile acestor studenți derulează diferit după ziua în care ar trebui să-și ia zborul spre casă. Natalia, o studentă care a rămas în SUA în 2009, mi-a spus că i-a fost foarte greu primul an, „iar de nopțile nedormite și pline de lacrimi nici nu mai vorbesc”, a spus ea. „Dorul de părinți și frați mă mistuie. studenti work-and-travelPrimul lucru pe care îl voi face când voi obține Green Card-ul, îmi voi cumpăra bilet de avion, direct spre casă”. Lucrează la un hotel, deși încă nu are acte. Managerul ei este o rusoaică căsătorită în State, pe nume Olga Shoop, „care își bate joc cum poate de studentele care rămân ilegal”, a mai spus Natalia. De atitudinea răutăcioasă a managerului de la hotel s-a plâns și Mariana, o studentă care a plecat pentru prima dată în SUA în vara anului 2012 și a decis să rămână: „Nu-mi pare rău că am rămas, o am pe Ana, o moldoveancă măritată cu un bărbat de origine americană, care mă susține mereu. Totuși cât aș da să fiu acum lângă mama…” Andrei mi-a spus despre situația sa financiară oribilă, despre datoriile de 800$ față de un oarecare Roman, un ucrainean stabilit în Florida de vreo 5 ani și care le impune studenților vara cazare care costă de 3 ori mai scump decât se cuvine, iar sărmanii studenți acceptă, căci nu se pricep unde să găsescă o altă cazare, dar și din motivul că ar pierde posibilitatea să lucreze la al doilea job, în magazinul unde Roman este manager. „Nopțile aici sunt reci și casa nu se încălzește decât de la aerul condiționat, iar eu îngheț și nu am bani să-mi cumpăr măcar o plapumă mai groasă. Trebuie să-mi vând aparatul de fotografiat și laptopul ca să-i întorc datoriile lui Roman. Devine deja un monstru în atitudinea lui față de noi, cei care am rămas…”, a mai spus Andrei.

Cristina și Vadim, un cuplu care au plecat, în mai, peste ocean împreună, au decis să rămână, doar că nu în Florida, ci în Chicago – „oraș mare și plin de posibilități”, au spus ei. Locuiesc într-un cartier unde sunt mai mulți moldoveni, deja de câțiva ani. Și-au găsit și câte un post de lucru. „Moldovenii de aici sunt foarte prietenoși, ne-au ajutat din prima zi și cu cazarea, și cu lucrul”, mi-a spus Cristina, „lucrăm, deși încă nu am adunat bani pentru acte; am venit și noi cu Work and Travel, dar…e mai mult work decât travel…” Mai sunt tineri stabiliți acolo de câțiva ani, care deja au un cont în bancă, își permit o cazare decentă și distracții pe deasupra. „Deși mi-a fost foarte greu la început, după 6 ani intri in ritmul vieții de aici, dar să știi că nu m-aș întoarce în Moldova să locuiesc; cât de greu ar fi aici, e mult mai ușor să-ți construiești un drum în viață, decât în Moldova”, mi-a spus Eugeniu.

Din istoria programelor de schimb cultural

Programul „Summer Work & Travel”, a fost lansat în RM în anul 2002. Primele programe de acest gen din RM au avut mare succes, numărul doritorilor de a munci vara în SUA crescând din an în an. Dacă în 2002 au plecat să muncească în SUA prin acest program 50 de studenţi, apoi în 2006, potrivit datelor Ambasadei SUA, numărul acestora a ajuns la 1400, iar 2007 – la peste 5000. Astăzi, circa 5 mii de studenți pleacă anual numai de la o singură agenție de acest gen, iar în Moldova sunt 3 mari companii care se ocupă cu recrutarea studenților pentru programele Work and Travel. Studenții, timp de o vară, reușesc să obțină ceva bani dacă muncesc la 2 joburi concomitent și au 90 de ore pe săptămână de lucru, pe când în primii ani era mult mai ușor de obținut acești bani. De multe ori, studenții au câte un orar de muncă de câte 13-14 ore pe zi, iar în luna iulie, când zonele turistice sunt aglomerate, studenții muncesc câte 16 ore pe zi, cu o pauză de o oră. Unii dintre ei își rezervează ceva timp, la sfârșitul verii pentru a călători, alții care își mai cumpără ceva mai costisitor se mulțumesc și cu asta, călătoriile le programează petru anul următor, dacă vor reveni.

Guvernul RM a stabilit relații de colaborare cu SUA, primind totodată și asistență tehnică și financiară, ultima sumă de circa 60 mln. $ fiind acordată de guvernul american în primăvara anului 2012, pentru reparația drumurilor.

Leave a Reply

