Epistolă niciodată citită

Fericiți sunt acei care au sau au avut în școală, la universitate etc. un profesor minunat de limbă și literatură. Eu am avut o profesoară minunată. Datorită ei am prins gustul cititului. Fericiți sunt acei a căror părinți îi îndeamnă să citească. Și fericiți sunt acei care citesc cărți bune, de unde au ce învăța pentru ei înșiși.
Deși profesoara noastră de limbă și literatură a făcut tot ce-i stătea în puteri să ne ofere cât mai multe învățături din literatură, sistemul nostru de învățământ nu prevede să ofere elevilor și studenților oportunitatea de a cunoaște, de a citi, de a afla despre cărți bune, care să le ofere niște idei pentru viață, pentru fericire, pentru iubire, pentru succes.

Zilele astea am sfârșit de citit o carte pur și leo buscagliasimplu formidabilă! Leo Buscaglia m-a absorbit în cartea sa chiar din primele rânduri și am întors ultima pagină cu multă tristețe, pentru că nu vroiam să mă despart de această mică doză de bunătate, liniște și iubire pe care o savoram în fiecare seară înainte de somn – “Living, Loving and Learning” – o traducere la prima vedere ar fi: “Trăind, Iubind și Învățând”. Eu am citit-o în limba italiană – “Vivere, Amare , Capirsi”. Așa a vrut destinul să fie. Am primit-o în dar. Din păcate în Moldova și nici chiar în România nu cred că se găsește un astfel de “ghid al vieții”, în limba română nu este tradus acest bestseller vândut în zeci de țări ale lumii. Nici despre autorul Leo Buscaglia nu se cunoaște cred că nimic prin părțile noastre. A murit de ceva ani, dar a fost, cred, o persoană deosebită în această lume.

Felice Leonardo Buscaglia (1924-1998), așa îl chema, a fost de origine italiană, dar a crescut și a locuit toată viața sa în Statele Unite. A călătorit mult și a cunoscut foarte multă lume, a fost învățător și a lucrat mult timp cu copii, chiar și cu acei cu dizabilități. A avut o copilărie mai grea, erau o familie săracă de italieni emigrată în America, dar a fost mereu bogat de dragoste, înțelepciune și spirit deschis pentru oameni, niște lucruri învățate încă din familie – asta am living loving and learningînțeles eu din ceea ce scrie el în “Living, Loving and Learning”. Are mai multe cărți despre iubire, despre frumosul pe pământ, despre eul lăuntric. Cărțile sale reprezintă un ghid către iubirea față de tine însuți, în primul rând, și față de ceilalți. A folosit cuvântul “frumos” în carte de zeci și chiar de sute de ori, pentru că așa vedea el lumea – ca ceva frumos, așa vedea fiecare om cu toate calitățile și defectele sale – ca ceva frumos și unic, așa vedea el dragostea – ca ceva frumos care te face să te regăsești. Nu am putut să nu-mi scriu undeva într-un carnet ideile sale extraordinare despre toate în lumea asta, iar în articolul următor am să le înșir să afle și alți cititori despre niște idei frumoase care ne ajută să fim mai buni, mai umani, care ne învață să iubim pe noi înșine și pe cei din preajma noastră și să ne bucurăm de viață azi, pentru că ieri e neschimbător, iar mâine e o incertitudine și un necunoscut…

E bine că din când în când se naște un scriitor cu literă mare și ne lasă nouă, celor mai întunecați, câte un remediu să ne lumineze. Aș fi avut o incomensurabilă bucurie dacă aș fi reușit să realizez un interviu cu o asemenea persoană. Trist că pe când s-a stins, eu încă eram micuță și idee nu aveam că aveam să-l cunosc mult mi târziu, prin cărțile sale (pentru că am de gând să le citesc și pe toate celelalte). Și trist că acest om, pentru care însemna foarte mult opinia cititorilor și ascultătorilor săi (pentru că ducea și lecții publice la universități și tv și, de altfel, primea foarte multe scrisori), nu va citi niciodată aceste rânduri ale mele și ale multor alții care au rămas profund surprinși de ideile sale, pe care le descoperă abia acum, după aproape două decenii de la moartea sa. Dar știți ce a spus el:
“Să nu vă pară rău când voi muri, eu nu mă tem de moarte. Se tem de moarte doar cei care în acel moment realizează că n-au trăit. Iar eu am trăit…”

Aici un fragment dintr-o lecție publică despre viață și iubire, care în carte e cuprinsă în capitolul 10 “Învățați viața – Insegnate la vita” – extraordinar!

Leave a Reply

